Isnin, 20 Disember 2010

Mengapa Doktor Bedah Menggunakan Baju Hijau?

Semula memang yang digunakan adalah warna putih yang melambangkan kebersihan. Namun, seorang doktor berpengaruh menggantikannya dengan warna hijau kerana menurut dia warna hijau lebih selesa di mata.

Walaupu sukar disahkan mengapa warna hijau jadi popular kerana sebab ini, hijau memang cocok bagi doktor untuk melihat lebih baik di ruangan pembedahan, kerana hijau adalah lawan dari warna merah dalam roda warna.

Menurut seorang ahli psikologi, melihat pada warna hijau boleh menyegarkan mata pakar bedah dalam melihat benda-benda berwarna merah, termasuk organ-organ tubuh yang berlumuran darah ketika pembedahan. Melihat warna merah terus menerus menyebabkan isyarat warna merah di otak memudar sensifitasnya terhadap variasi warna merah.

Alasan lain adalah, terus-menerus menumpukan pada warna merah akan menyebabkan ilusi nofa berwarna hijau pada latar warna berwarna terang atau putih. Ini akan menggangu penlihatan doktor. Jika warna baju ahli bedah berwarna hijau, ilusi ini akan memudar dan tidak akan mengganggu penglihatan doktor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CINTAILAH DIRI ANDA

My Pet Fish - Kindly Feed The Fishes. (Use your left button on mouse to feed)

PELAWAT

Temu Janji

SAYA

Foto saya
Cheras, Wilayah Persekutuan, Malaysia

TEMAN-TEMAN

Senarai Blog Teman-Teman Saya